abonneer je op mijn twitter!

maandag 14 november 2011

Aanbieden van de leerstof

De werkhouding van leerlingen met ADHD is positief te beïnvloeden.



Bij het aanbieden van de leerstof zijn de volgende punten aan te bevelen:

  • geef korte opdrachten en splits langere taken op in subtaken. Door de taak in stukjes te splitsen wordt de taak overzichtelijker en kan er bovendien snel feedback gegeven worden.;
  • laat de taken aansluiten bij het cognitieve niveau van het kind;
  • verhoog de aantrekkelijkheid van de taken (inhoud, kleur, tekeningen, vorm, ...). Kinderen met ADHD zijn op zoek naar iets dat hun aandacht trekt. Een saaie taak zorgt ervoor dat het kind zijn aandacht aan andere dingen zal geven;
  • bied materiaal en verwerkingsmogelijkheden aan in verschillende modaliteiten: visueel, auditief, tactiel (tastzin);
  • wissel saaie en interessante taken af;
  • breng een duidelijke opbouw (stap voor stap) in de leerstof aan;
  • visualiseer de stappen, hiervoor kunnen bijvoorbeeld regelkaarten gebruikt worden;
  • geef moeilijke en saaie taken vooral in de ochtend;
  • wanneer de leerling de stof beheerst, laat hem dan minder oefenopdrachten maken;
  • maak gebruik van computers: de programma’s geven direct feedback en de oefenstof is meestal interessant;
  • leg heel nadrukkelijk een verband met de oude leerstof;
  • zorg ook voor “actieve taken”;
  • laat de leerling na 15 minuten werken ook 5 minuten iets anders doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten