Adaptief onderwijs | Onderwijs met afstemming op de behoefte van de leerling. |
ADD | Attention Deficit Disorder: ADHD zonder hyperactiviteit: concentratiestoornis en impulsiviteit zijn hoofdsymptomen. |
ADHD | Attention Deficit Hyperactivity Disorder: aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit en impulsiviteit. |
Ambulante begeleiding | Hulp van leerkrachten uit het speciaal onderwijs aan kinderen met een handicap, zoals ADHD, die naar een gewone school gaan. |
Asperger syndroom | Contactstoornis waarbij de verschijnselen lijken op autisme, maar waarbij sprake is van een gemiddelde tot hoge intelligentie, terwijl 70% van de kinderen met autisme een verstandelijke handicap heeft. Wordt in Nederland vaak als PDDNOS gediagnosticeerd. |
AVL | Gedragsbeoordelingslijst aan de hand waarvan kan worden bepaald of het kind gedragssymptomen van ADHD vertoont. |
CBCL | Child Behaviour Checklist: gedragsvragenlijst voor kinderen. |
Clusters | Binnen de rugzakregeling (LGF) onderscheiden we vier clusters van speciale scholen: Cluster 1: Visuele handicaps; Cluster 2: Auditief/communicatieve handicaps; Cluster 3: Lichamelijke en/of verstandelijke handicaps; Cluster 4: Psychiatrische stoornissen en ernstige leer- en/of gedragsproblemen . |
Co-morbiditeit | Het tegelijkertijd voorkomen van verschillende aandoeningen. |
DCD | Development Coordination Disorder: stoornis in de motoriek en het evenwicht, komt vaak voor als co-morbiditeit bij ADHD. |
DSM IV | Diagnostical and Statical Manual of Mental Disease: Amerikaans diagnosesysteem voor psychiatrische aandoeningen. |
Dyscalculie | Rekenblindheid: stoornis voornamelijk op het gebied van rekenen. |
Dyslexie | Leesblindheid: stoornis in lezen en schrijven. |
Dyspraxie | Lichte motorische stoornis, bekend als DCD. |
Gedragsstoornis | Verzamelnaam voor stoornissen, waarbij storend gedrag het belangrijkste kenmerk is; bijvoorbeeld een agressieve gedragsstoornis of ADHD. |
GTS | Gilles de la Tourette syndroom, soort ticstoornis waarbij ongecontroleerde spiersamentrekkingen onwillekeurige bewegingen maken en/ of geluiden maken. |
Handelingsplan | In dit plan staat wat men gedurende een bepaalde periode in het onderwijs wil bereiken met een leerling en op welke manier. |
Intern begeleider | Leerkracht binnen de basisschool die coördinerende, begeleidende en innoverende taken heeft. |
MBD | Minimal Brain Damage/ Minimal Brain Dysfunction: oude term voor wat nu ADHD heet. |
Neurotransmitter | Chemische stof die prikkels tussen zenuwcellen overbrengt. |
NLD | Non Verbal Learning Disorder: stoornis in het verwerken van niet-verbale informatie |
ODD | Oppositional Defiant Disorder: stoornis met als kenmerken negatief, vijandig en openlijk ongehoorzaam gedrag. |
PCL | Permanente Commissie Leerlingenzorg: beoordeelt of plaatsing op een speciale school voor basisonderwijs noodzakelijk is. |
PDDNOS | Pervasive Developmental Disorders Not Otherwise Specified: stoornissen die problemen veroorzaken op het gebied van sociale contacten en communicatie, maar die niet voldoen aan de criteria voor een autistische stoornis. |
WSNS | Weer Samen Naar School: Beleid van OCW met als doel zoveel mogelijk kinderen op de basisschool passende zorg en passend onderwijs te bieden. |
REC | Regionaal Expertise Centrum |
Remedial Teaching | Hulp door gespecialiseerde leerkrachten aan kinderen met leerproblemen. |
Begrippenlijst
Abonneren op:
Posts (Atom)