abonneer je op mijn twitter!

maandag 14 november 2011

Signalering

Opvallen

Leerlingen met ADHD vallen op in de klas. Vaak gaat het om beweeglijke kinderen, die met van alles en nog wat bezig lijken te zijn behalve met hun taak.
Het zijn kinderen die, wanneer er een vraag gesteld wordt, vaak voor hun beurt door de klas roepen. Sommige leerlingen met ADHD vertonen clownesk gedrag: rare gezichten trekken, uitdagen van klasgenootjes die net aan het werk zijn.

Cito
Wanneer een leerkracht regelmatig de leerlingen screent op leergebied (Cito-toetsen) en op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling (Licor, Bolero) zullen een aantal zaken opvallen.
Op het leergebied vallen de resultaten tegen. Bij ADHD-kinderen is vaak sprake van chronisch onderpresteren (50% van de leerlingen met ADHD blijft eenmaal zitten).




Leerresultaten
De steeds weer tegenvallende leerresultaten zullen invloed hebben op de motivatie en het zelfbeeld van deze kinderen. De relatie tussen de leerkracht en de leerling kan ook verstoord raken. De leerkracht ervaart het gedrag van de leerling als dwars, uitdagend, vervelend en storend. De leerling daarentegen gaat de leerkracht ook als bron van frustratie zien. Hij moet van hem immers dingen doen die hem toch niet lukken, steeds weer krijgt hij te horen dat het weer niet goed was. Leerkrachten vervullen in dit geval een signalerende functie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten