abonneer je op mijn twitter!

woensdag 16 november 2011

Wat is digitaal pesten?


Vanaf groep 6 leren leerlingen het web steeds beter kennen. Ze gebruiken internet vaker, zijn langer online en ontdekken beetje bij beetje de schat aan informatie, communicatiemogelijkheden en vermaak die in het wereld wijde weg verborgen ligt. Net als jongere kinderen vinden ze het leuk om te spelen op een paar favoriete sites, muziek te luisteren, te mailen met vriendjes en om zelf een homepage te maken.

Internetten
Uit onderzoek van Planet Internet (maart 2004) bleek dat kinderen tussen de acht en twaalf jaar gemiddeld 6,4 uur per week thuis internetten. Dat is bijna 1 uur per dag. Ter vergelijking: gemiddeld kijken kinderen 2 uur per dag televisie. Vrijwel alle kinderen gaven aan thuis te internetten. Ruim eenderde maakt ook op school gebruik van internet.

Hoe ouder de kinderen zijn in deze leeftijdsgroep, hoe meer ze gaan chatten. Ook aan het surfen naar leuke en leerzame websites wordt steeds meer tijd besteed.

Klasgenoten
Het pesten van klasgenoten is ook met de tijd meegegaan en blijft niet beperkt tot treiterijen op het schoolplein. En klasgenoot uitschelden of bedreigen in een sms’je, het stelen van wachtwoorden, tijdens het chatten vrienden tegen elkaar opzetten, elkaars computers infecteren met een virus of het plaatsen van foto’s of privĂ©-gegevens op het internet zijn vandaag de dag heel gewone praktijken. Dit noemen we digitaal pesten, ook wel cyberpesten genoemd.

En net als ‘gewoon’ pesten heeft digitaal pesten in veel situaties ernstige gevolgen. Dankzij de (relatieve) anonimiteit kun je op de digitale snelweg zeggen wat je wilt. Dat kan een stimulans zijn om geintjes uit te halen die harder van toon en inhoud zijn dan in het ‘gewone’ leven. Bovendien ontbreekt de zwijgende middengroep, die in een pestsituatie actief betrokken kan worden, hier veelal. Digitaal pesten onttrekt zich dus ook sneller aan het gezichtsveld van leerkrachten en ouders. Hierdoor is digitaal pesten moeilijker als zodanig te benoemen dan traditioneel pesten.

Van alle vormen van digitaal pesten komt schelden het meest voor. Een op de vijf kinderen wordt wel eens gepest via e-mail of SMS. Ook zegt 2 procent van de kinderen zelf wel eens te pesten via mail of SMS. Uit onderzoek blijkt dat docenten in 86 procent van de gevallen ingrijpen bij pesten in het ‘echte’ leven, bij digitale pesterijen is dit maar 46 procent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten