abonneer je op mijn twitter!

maandag 14 november 2011

Gedragskenmerken ADHD

Aandachtsstoornis

Kinderen die kampen met aandachtstekort hebben moeite hun aandacht bij hun taken, spel of gesprek te houden. Het tekort manifesteert zich over een breed gebied, uiteenlopend van onjuiste reacties op eenvoudige prikkels, via chaotisch en weinig oplettend gedrag, tot het niet op kunnen lossen van complexe werkopdrachten. Ze springen van de hak op de tak in hun spelen, werken, praten en denken.

Belangrijkste gedragskenmerken

De twee belangrijkste gedragskenmerken van ADHD zijn aandachtsstoornis en hyperactiviteit/ impulsiviteit. De mate waarin deze kenmerken aanwezig verschillen per kind. Het ene kind heeft er zo veel last van dat er behoefte is aan een duidelijke diagnose en behandeling. Bij een ander kind bestaat het vermoeden dat er ‘iets’ is, maar kunnen zowel het kind als de omgeving daar best mee leven. Wil je over ADHD spreken, dan moet er wel sprake zijn van disfunctioneren volgens DSM-IV (Diagnostic Manual of Mental Disorders 4th Edition.




Hyperactiviteit/ impulsiviteit

Het tweede gedragskenmerk heeft betrekking op de manier waarop ADHD- kinderen zich bewegen en gedragen.

Motorische onrust

Hyperactiviteit verwijst naar een hoge mate van motorische onrust, zoals bijvoorbeeld wiebelen, draaien, frunniken, tikken met een pen, steeds opstaan, aan andere kinderen plukken. Stil zitten en rustig zijn vraagt enorm veel energie van een ADHD-kind. De onrust en ongedurigheid uit zich naast de motorische onrust ook in overmatig veel praten en geluiden maken. Vooral op jonge leeftijd zijn kinderen met ADHD voortdurend in beweging en kunnen ze nauwelijks op hun plaats blijven zitten. Naarmate ze ouder worden, verandert dat voortdurend bewegen en van de plaats af lopen in bijvoorbeeld friemelen met de handen, wiebelen met de benen en draaien op de stoel.

Direct reageren

Impulsiviteit verwijst naar het direct reageren op prikkels uit de omgeving. Het kind doet iets zonder na te denken. Het kind kan zijn reactie niet uitstellen. Impulsieve kinderen gooien hun antwoord er bijvoorbeeld al uit voordat de vraag helemaal gesteld is. Ze hebben bij het spelen vaak moeite op hun beurt te wachten, dringen zich ongevraagd op, verstoren het spel van anderen of onderbreken een gesprek. Dit vaak tot ergernis van anderen.

Door hun impulsiviteit geven de kinderen te pas en te onpas commentaar, hebben ze grote moeite instructies op te volgen en hangen ze vaak de clown uit. Ook gebruiken ze zonder te vragen dingen van anderen en zitten ze aan spullen terwijl ze weten dat ze er niet aan mogen komen. Ze handelen voor ze nadenken over de gevolgen. Zo ondernemen vaak fysiek gevaarlijke activiteiten, zoals skateboarden op stoepranden of bankleuningen.

De omgeving ervaart, in tegenstelling tot een kind met alleen een aandachtsstoornis (ADD), een kind met een aandachtsstoornis met hyperactiviteit/ impulsiviteit vaak erg lastig en veeleisend, kortom als een energieverslindend kind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten