abonneer je op mijn twitter!

maandag 14 november 2011

Hulp bij taakaanpak van het kind

Hulp bij de taakaanpak is erg belangrijk. Leerlingen met ADHD hebben moeite met het oplossen van problemen. Door hun impulsiviteit staan zij niet voldoende stil bij het probleem en reageren zonder na te denken over onder andere de gevolgen van hun aanpak of oplossing. De leerkracht zal het kind moeten helpen bij het oplossen van een probleem. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van een probleemoplossingsstrategie.



Voorbeeld probleemoplossingsstrategie
Deze procedure zal het kind zelf moeten toepassen steeds wanneer het tegen een probleem aanloopt. Dit zal een kind uiteraard moeten leren. Voor de aanpak van leertaken kan gebruik gemaakt worden van de zelfinstructiemethode zoals die ontwikkeld is door Meichenbaum.
Het kind leert zijn eigen taakgedrag onder controle van taal te krijgen. Hiermee kan het kind zijn impulsiviteit beïnvloeden. Met name de fase van de probleemanalyse is van groot belang. Kinderen met ADHD beginnen vaak impulsief aan hun taken, zonder eigenlijk te weten wat ze moeten doen, wat de opdracht is, wat het probleem is. Al snel blijkt dan dat ze niet snappen wat de bedoeling is. Of de leerkracht hoort hun “roep om hulp” of er zitten achteraf veel fouten in het gemaakte werk.



Zelfinstructiemethode
Zelfinstructietraining heeft betrekking op leertaken. Samen met de leerling neemt de leerkracht een aantal stappen door bij het uitvoeren van een taak. Deze stappen worden gevisualiseerd door middel van ‘de methode van de vier beertje’. Het visualiseren van de stappen biedt de leerling houvast bij het uitvoeren van de taak. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de leerling de stappen in zichzelf verwoordt, voordat hij aan de taak gaat beginnen. Veel kinderen met ADHD zullen de visuele ondersteuning altijd nodig hebben.

Voorbeeld zelfinstructiemethode

Feedback
Geef direct of zo snel mogelijk feedback op de geleverde prestaties. Dat betekent: snel het werk nakijken. Liefst direct nadat de leerling zijn werk heeft afgemaakt. leer de leerling zelf het werk na te kijken (er is dan sprake van snelle feedback).

Computer
Kinderen met ADHD leveren goede prestaties wanneer zij opdrachten op de computer kunnen uitvoeren. Waarschijnlijk is dit het gevolg van de snelle feedback (iets is goed of fout) die de computerprogramma’s geven. Een andere reden kan ook zijn dat deze programma’s meestal op een interessante wijze de leerstof aanbieden.

Taakbeleving
Schenk aandacht aan de taakbeleving van het kind; stuur naar positieve interne attributies.

Rust in de klas
Zorg voor minder prikkels vanuit de omgeving tijdens het werken aan de taak. Geef de leerling eventueel een prikkelarme plek in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten